Saturday, March 12, 2011

Can You Have Broken Capillaries On Belly Pregnant

the spotlight on the fate of our school

Alba Sasso

Questa giornata del 12 marzo è la giornata dell'orgoglio della scuola. Basta scorrere le firme di adesione all'appello: personalità e cittadini comuni, molti senza alcun legame diretto con la scuola, e poi un numero straordinario di studenti, docenti, dirigenti scolastici, genitori.
Come qualcuno ha detto, gli italiani hanno a cuore la loro scuola. E quando la maggior parte degli italiani pensa alla propria scuola pensa alla scuola pubblica, in particolare alla scuola statale. Chi obbliga il 97% di loro a iscrivere i propri figli alla scuola che per mandato costituzionale la Repubblica deve garantire su tutto il territorio nazionale?
Il 12 marzo è una giornata importante, perché accendere i riflettori dell'opinione pubblica sulla scuola significa restituirle quella doverosa attenzione sociale e politica, che spesso in questi anni le è mancata. Può segnare l'avvio di una nuova stagione, il filo tenace che lega messaggi, articoli, adesioni all'iniziativa. Quella volontà di dar voce a quei principi costituzionali tanto ovvii da essere spesso dimenticati, se non calpestati. Che l'istruzione è un bene comune da garantire a tutte e tutti, che la scuola è non solo di quei tanti che ogni giorno la animano e la fanno vivere ma di ogni cittadino, che la scuola è il luogo del confronto e del "sapere condiviso", dove ogni persona deve essere aiutata a crescere, cioè a nascere più e più volte, perché «niente si apprende se non partendo e niente si insegna all'altro, se non invitandolo a lasciare il nido».
Così come la nostra Costituzione deve essere non solo difesa ma anche attuata, così la scuola della Repubblica deve essere non solo difesa ma anche aiutata a cambiare. Senza indugiare su formule come "scuola malato terminale", e sul malfunzionamento della stessa o lasciarsi prendere da bulimia denigratoria. Penso, invece, che alle condizioni date, col lento e inesorabile taglio di investimenti e di attenzione degli ultimi 15 anni, Italian schools do miracles.
Hence the task and responsibility of a new and different political education project which wants to interpret and represent the needs of knowledge and new knowledge, new educational and training requirements necessary for this time.
's commitment to this mobilization can be started, even outside the fence of the experts, a reflection on the tasks and objectives of a new school. Girls and boys, girls and boys are not vessels to be filled. Less than ever today.
We need, however, plan to learn, free, curious layman. A knowledge for citizenship, capable of responding to questions of meaning, to arouse interest and passion. A guiding principle of education that allows to overcome the fears of diversity, learn to read, understand and live in the modern world, capable of building public and secular ethics, where the acceptance of the rules for everyone living with respect for the choices of each and every one.
because it is increasingly necessary to combat the policies of the old school on the right, which cancels the best teaching experience and teaching of our school, cut (with a machete, to say with President Napolitano), deplete the school of all. A cost and not an investment for the future.
Faced with a funding cut of scary (eight and a half billion in three years), a heavy reduction in the number of teachers and non teaching staff (still About 33,000 in the next year more than 97,998 of the previous two years), the minister Gelmini finds nothing better to say that it 'will only cut the posts of teachers that are not needed. " While there is the problem of lack of school principals or teachers of mathematics and technical subjects. But if we really wanted to listen to the needs and the needs of families, we should respond to the increasingly urgent demand of 40 hours and full-time in primary school, the extended time in the secondary level, new addresses in the secondary school level.

But do the other direction before you cut and then certify that it is not possible to establish the full-time you can not activate new addresses, you have to cut the hours of support, workshops and so on. While we continue to crowd the classes and not to address the issues of school safety. A school like that, intended to exacerbate deep inequalities, is the negation of the Constitution.
In a country increasingly fragile, with a frightening youth unemployment (29%) seems to have become a structural and permanent, where young people continue to deny the future and hopes will be decisive once again on a new policy agenda the issues of knowledge , research and innovation. And this is also the theme of squares on 12 March. In this day and those to come.

0 comments:

Post a Comment